سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS)
مفهوم Business Process Management System رویکردی سیستماتیک در مدیریت و بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار در جهت بهبود کارایی کسب و کار و تسریع در اجرای عملیات در سازمانها است که قابلیت خودکارسازی و مکانیزه کردن و اعمال تغییرات در فرایندها با حداقل برنامه نویسی را دارد. این سیستم قادر به یکپارچه سازی تمام نرم افزارهای سازمان و الکترونیکی نمودن خدمات سازمان است.
BPMS سازمانها را قادر میسازد تا مراحلی چون مدلسازی (طراحی)، سازماندهی و مدیریت فرایندهای داخل و خارج سازمانی را به سادگی و با سرعت بسیار بالا، همراه با حفظ یکپارچگی، به انجام رسانند.
سیستم BPMS شامل بخش های زیر باشد:
- فرمساز
- گزارشساز
- سامانه مدیریت فرآیند کسب و کار
- سامانه مدیریت قوانین
- سامانه مدیریت گروهها و نقشها
- سامانه مدیریت میز کار
مزایای استفاده از سیستم BPMS :
- مستندسازی و تعریف فرآیندها
- خودکار سازی اجرای فرآیندها
- شناسایی فرصتها و بهبود فرآیندها
- حذف فعالیتهای غیر ضروری
- کنترل کارایی فرآیندهای در حال اجرا
- همکاری مشتری ها و شرکا در فرآیندهای تجاری
- کاهش منابع مورد نیاز
- افزایش هماهنگی
- افزایش سرعت اجرای سیکل فرآیندها
- افزایش رضایتمندی مشتری
- یکپارچگی کسب و کار
- پاسخ منعطف به تغییرات
- بهینه سازی زمان
- مدیریت کیفیت بهره وری و سودمندی
- تمرکز بر مشتری
- رضایت کارکنان
- پایداری
ارزیابی عملکرد فرآیند، یکی از ویژگیهای سیستم های BPMS میباشد.log ها یا گزارشات ثبت روند وقایع در طی اجرای فرآیند خلق گردیده و میتواند به منظور شناسایی گلوگاه ها، لوپ ها و حلقه های نامطلوب، ناکارآمدی و هرگونه عملکرد ضعیف در اجرای فرایندها، مورد بررسی قرار گیرد.